ویرایشگر سابلایم

دانستنی های ابتدایی سابلایم (قسمت اول)

در مطلب قبل با راه اندازی سابلایم آشنا شدید. در این مطلب با چندتا از قابلیت های اولیه و کاربردی سابلایم که دانستن آنها ضروری است, آشنا خواهید شد.

انتخاب زبان برنامه نویسی

در گوشه راست و پایین سابلایم سینتکس فایلی که باز است مشخص می شود. برای انتخاب یا تغییر زبان مورد نظر کافی است روی آن کلیک کرده و از لیستی که نمایش داده می شود سینتکس مورد نظر خود را انتخاب کنید. نکته خیلی مهم اینکه به عنوان برنامه نویس کار کردن زیاد با موس کار جالبی نیست و بهتر است تا جای امکان از صفحه کلید استفاده کنید, به خصوص که سابلایم با امکاناتش برای رسیدن به این امر خیلی به برنامه نویس کمک می کند.
همانطور که گفته شد سابلایم یک جعبه دستور دارد که تقربیا هر کاری را از طریق آن می توانید انجام دهید. پس به جای اینکه از منوی گفته شده استفاده کنید کافی است با زدن دکمه ترکیبی Ctrl + Shift + P جعبه دستورات را باز کرده و عبارت set syntax را تایپ کنید تا لیست زبان های برنامه نویسی ظاهر شوند.

کلیدهای ترکیبی معمولا برای یک سیستم مک به جای کلید Ctrl کلید Command می باشد.

اما هنوز هم راه حل سریع تری وجود دارد. از آنجایی که منطق جستجوی سابلایم فازی است نیازی نیست که حتما عبارتی که تایپ می کنید کاملا صحیح نوشته شود و ترتیب کلمات صحیح باشند. پس می توانید به جای اینکه اول عبارت set syntax را تایپ کنید مستقیم اسم زبان برنامه نویسی را بنویسید و سپس گزینه ای را انتخاب کنید که مربوط به انتخاب زبان است. و هوش سابلایم کمک خواهد کرد که از دفعات بعد به محض اینکه زبان مورد نظرتان که یک بار تایپ کرده اید را یادداشت کنید به عنوان اولین گزینه بیاورد.

در تصویر متحرک زیر مشاهده می کنید که انجام این کار به چشم به هم زدنی صورت می گیرد:

انتخاب زبان در سابلایم

انتخاب و ویرایش چندگانه

یکی از بهترین قابلیت های سابلایم این است که به برنامه نویس اجازه می دهد تا چندین مکان را به طور همزمان انتخاب کند و به طور همزمان ویرایش کند. کافی است دکمه کنترل را پایین نگه داشته و چند مکان مختلف را انتخاب کنید. سپس می توانید همزمان آن مکان ها را ویرایش کنید.

معمولا انتخاب چندگانه زمانی استفاده می شود که می خواهیم چند مکان مشابه را ویرایش کنیم. مثلا فرض کنید می خواهید در یک فایل CSS تمام کلاس های test را انتخاب کنید. کافی است یکی از کلاس ها را انتخاب کنید و کلید ترکیبی Ctrl + D را فشار دهید. با هر بار زدن این کلید کلمه test بعدی انتخاب می شود. همینطور می توانید همه کلمات و یا عبارت مشابه را همزمان انتخاب کنید و نه یکی یکی. کافی است کلید ترکیبی Alt + F3 را بزنید و شروع به ویراش کنید.

در تصویر زیر هر دو روش نشان داد شده است:

انتخاب چندگانه در سابلایم

برای خارج شدن از حالت انتخاب از کلید Esc استفاده کنید.

همینطور می توانید چند خط را انتخاب کنید سپس کلید ترکیبی Ctrl + Shift + L را بزنید تا… (این یکی رو نمیگم خودتون ببینید چی میشه ;) )

قطعا زیاد پیش می آید که یک محتوا که می تواند یک متن و یا ترکیبی از متن و تگ باشد را داخل یک تگ دیگر قرار دهید. در واقع می خواهید تا دور آن محتوا یک تگ بپیچید. سابلایم با داشتن کلید ترکیبی Alt + Shift + W باعث می شود تا این کار با سرعت هر چه تمام تر انجام شود. کافی است محتوا را انتخاب کرده و این کلید ترکیبی را بزنید و تگ مورد نظرتان را تایپ کنید. حتی می توانید این کار را با تکنیک های بالا ترکیب کنید و سرعت نوشتن را به مراتب بالاتر ببرید.

در تصویر زیر از دو کلید ترکیبی آخر استفاده شده است:

قرار دادن تگ دور محتوا سابلایم

تکثیر محتوا

خیلی مواقع پیش می آید که می خواهید یک خط یا چندین خط را تکثیر کنید. راه حل اول کپی و پِیست کردن است اما در سابلایم برای انجام این کار کافی است تا کلمه یا عبارت یا خط و یا بلاک مورد نظرتان را انتخاب کرده و Ctrl + Shift + D را بزنید تا این عمل انجام شود.

تکثیر کردن در سابلایم

جابجا کردن محتوا

گاهی نیاز دارید تا یک خط و یا چندین خط را در کدتان جابجا کنید. در سابلایم کافی است محتوای مورد نظرتان را انتخاب کنید سپس با نگه داشتن کلید Ctrl + Shift و همزمان استفاده از کلید های جهت بالا و جهت پایین می توانید این کار را انجام دهید.

انتقال محتوا در سابلایم

در این مطلب سعی شد تا با بیان تعداد کمی از قابلیت های سابلایم قدرت این ویرایشگر کمی نشان داده شود. حتما مطالب بعد را برای ترفندهای حرفه ای تر دنبال کنید.

در ضمن لطفا به آدرس زیر رفته تا با کلیدهای ترکیبی سابلایم بیشتر آشنا شوید:

sublime-text-keyboard-shortcuts

9 دیدگاه برای “دانستنی های ابتدایی سابلایم (قسمت اول)

  1. عالیه بود،پیشنهاد میکنم از براکت هم دیدن کنید که محشره. تمام امکانات سابلایم رو داره بعلاوه یه سری امکانات جدید.

  2. به نام خدا
    خیلی خیلی از جناب مجتبی سیدی ممنون هستم که این سایت واقعا خوب را راه اندازی کرده اند از خدای رحمن برایشان پیشرفت هر چه بیشتر را خواستارم.
    این ادیتور خیلی به نظرم عالی آمد و حرفه ای و من در حال حاضر با phpstorm کار میکنم و بیشتر تمرکزم در سمت کلاینت میباشد و کلاینت را خیلی دوست دارم.
    حال سوال من اینست که phpstorm یا sublime ، کدامیک برایم بهتر هستند؟یا اینکه ادیتورهای بسیاری در سطح وب برای طراحان موجود است کدامیک حرفه ای هستند و باعث بالا رفتن سرعت و کیفیت کار میشوند؟

    1. خیلی ممنون از لطف و دعاتون. با آرزوی موفقیت برای شما همچنین.

      راستش من خیلی کم با phpstorm کار کردم پس جایگاه درستی ندارم که بخوام اینارو مقایسه کنم.

      ولی اگر کلاینت کار می کنید سابلایم رو که درست بشناسید قطعا کمبودی احساس نمیکنید چون در سابلایم همه چی بر پایه پلاگینه و جامعه ای که پلاگین سابلایم می نویسند جامعه بزرگی هستش.

      همینطور اتم هم جامعه خوبی داره. از نظر من اتم و سابلایم انتخاب خوبین. من خودم چون با سرعت اتم مشکل داشتم (در ویندوز اونم چون یک ویژوال استدیو هم باز بود کنارش) نتونستم خیلی باهاش بمونم و دوباره به سابلایم برگشتم. ولی میتونید تستش کنید.

      از نظر کارکرد کاملا شبیه سابلایم هستش و مهاجرت بین این دو اصلا سخت نیست.

  3. سلام وقتتون بخیر آقای سیدی عزیز
    توی سابلایم چجوری میتونم کدایی رو که نوشتم مرتب کنم؟از لحاظ ظاهر
    مثه دریم ویور که با یه آپشن کدا رو مرتب میکنه

  4. با سلام و ادب خدمت استاد گرانقدر جناب آقای سیدی، میخواستم بپرسم برای کسی که تازه کار هست و میخاد تازه شروع به برنامه نویسی وب بکنه چه محیطی رو پیشنهاد می کنید؟

    1. سلام. ممنونم

      هرچه محیط ساده تر بهتر، یک ویرایشگر متن مثل سابلایم یا اتم یا VS Code همشون هم برای شروع خوبن هم برای ادامه کار. (IDE ها برای تازه کارها پیشنهاد نمیشه، حرفه ای ها هم که نمی تونن با IDE کار کنند)

      موفق باشید.

سوال داری؟ برو به پنل پرسش و پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *